Maju Melayu Perkasa!

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

06 Januari 2008

Masyarakat Bajau sanjungi keberanian



PEMBUNUHAN kejam 324 penduduk Sabah di Petagas, dekat Jesselton (Kota Kinabalu) pada 21 Januari 1944 yang tercatat dalam sejarah Borneo Utara (kini Sabah) hanya menonjolkan tokoh utama pemimpin Gerila Kinabalu, Albert Kwok.

Ramai terlupa, seorang pejuang sejati, Panglima Alli atau nama sebenarnya Ali Imam Abbas Sani berbangsa Bajau subetnik Ubian dari Pulau Sulug, Jesselton yang turut terbunuh dalam tragedi hitam itu.

Panglima Alli dilahirkan pada 1884 adalah anak ketiga daripada 12 beradik serta dianugerahkan gelaran Panglima oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara British (SBBUB) kerana keberanian beliau menentang Kempeitai (perisik tentera Jepun).


Anak perempuan Panglima Ali, Damiah, berkata ketika hayatnya, Panglima Ali membuka kebun ubi kayu, kelapa dan buah-buahan di Pulau Manukan serta Pulau Sulug di Jesselton untuk keperluan sendiri dan masyarakat setempat.

Panglima Alli disegani kawan dan lawan, berpendirian tegas, berkarisma dan penyayang sesuai peranannya sebagai imam dan ketua kampung di kalangan masyarakat Bajau subetnik Ubian di sekitar Jesselton.

Panglima Alli yang mempunyai bot nelayan dan lot niaga ikan di Pasar Jesselton, sering berulang alik dari Pulau Sulug ke ibu negeri untuk urusan perniagaan dan pertemuan dengan saudara mara serta rakan seperjuangan.

Sifat tegasnya diterjemahkan melalui keputusan bijak mengadili permasalahan masyarakat setempat dan ketegasan dalam memastikan anaknya menunaikan fardu ain dan fardu kifayah.

Beliau membuka Pulau Sulug sebagai perkampungan nelayan pada 1904 selepas menetap di Pulau Danawan di Papar dan Pulau Mengalum di tengah Laut Cina Selatan di perairan Jesselton.

Sekitar 1940-an, Panglima Alli dan keluarga menetap di perkampungan atas air di Tanjung Aru dekat ibu negeri atas permintaan pihak Residen Inggeris ketika itu.

Panglima Alli sering bermain gambus pada waktu malam, minat makan anak ikan direbus dengan serai dan malam Jumaat mengaji al-Quran serta hasil perkongsian hidup dengan Kembangtuli, mereka dikurniakan tujuh anak.

Selepas kematian Panglima Ali, keluarganya diancam bunuh penjajah Negara Matahari Terbit menyebabkan mereka berhijrah ke Kampung Buang Sayang dan Mandahan di Papar sehingga Jepun kalah kepada Tentera Bersekutu pada 1945.

Hasil jemputan seorang pegawai Residen Inggeris dikenali Kapten Munny, mereka kembali ke Pulau Sulug, sayangnya sebaik tiba di situ, pulau itu sudah musnah dibakar Jepun dan mereka memilih untuk menetap di Pulau Manukan.

Dalam kesengsaraan hidup akibat Perang Dunia Kedua, Damiah bersyukur kerana Allah memanjangkan umur adiknya, Ketua Kampung (KK) Jawak untuk kesinambungan kepemimpinan ayah mereka Panglima Alli.

Pemimpin masyarakat yang mewarisi ketokohan ayahnya membela bangsa, bertindak membimbing mereka supaya tabah menghadapi gelombang lautan dan berpanas di bawah terik mentari.

Sesudah sedekad menetap di Pulau Sulug mulai 1945, KK Jawak bersama keluarganya berhijrah ke Pulau Mamutik, Kota Kinabalu seterusnya mereka berpindah ke Pulau Manukan di daerah sama pada 1960.

Enam tahun kemudian KK Jawak membuka kawasan perkampungan baru di Kampung Baru Baru, Tuaran dan menetap di situ sehingga akhir hayatnya pada 26 Mei 2005 dan kini anaknya Suhaili meneruskan kepemimpinannya.